În această etapă a dezvoltării copilului, atenția și memoria sunt două aspecte ce se evidențiază prin faptul că ambele capătă stabilitatea și claritate.
Capacitatea de concentrare a atenției poate să atingă 10 minute fără intervenția unui adult, iar în grupuri mici copilul poate participa la activități timp de 10-25 de minute. Copilul reușește să povestească altora evenimente anterioare din viața sau chiar povești pe care le-a auzit de mai multe ori.
Din punct de vedere al limbajului copilul are următoarele abilități:
- răspunde la întrebări specifice pe baza unei imagini prezentate
- extrage ideea principală a unei povești cu ajutorul adultului
- numește categorii de obiecte
- pune în ordine cronologică imagini sau secvențe logice
- descrie caracteristicile obiectelor
- utilizează propoziții din 4-8 cuvinte
- participă la conversații fără a schimba tema discuției
- identifică cifrele de la 1-10
- cunoaște funcțiile obiectelor
La nivel cognitiv copilul capătă inițiativă în teme și idei de jocuri simbolice și joc de rol. El începe să folosească ”nu știu” când nu poate realiza o sarcină și nu în ultimul rând poate să identifice corect emoțiile proprii dar și ale celorlalți, lucru ce susține dezvoltarea empatiei și reglarea comportamentului.