De-a lungul evoluției umane, emoției i-a fost oferit un loc important în psihicul uman. Sociobiologii, prin cercetările lor, arată că rolul emoțiilor este de a ghida sau de a ne călăuzi în situații dificile, care nu pot fi lăsate doar în mâna intelectului. Fiecare emoție în parte poartă cu ea o posibilitate diferită de a acționa, iar faptul că ele au fost repetate de-a lungul evoluției umane, confirmă că acestea s-au imprimat în structura sistemului nervos autonom datorită valorii lor în ceea ce privește supraviețuirea. ”Rădăcina cuvântului emoție este motere, verbul latinesc care înseamnă ”a mișca” plus prefixul ”e”, adică ”a te da la o parte”, care arată tendința implicită de acțiune în orice emoție (Goleman, 2008).” Psihologia a studiat cu atenție felul în care fiecare emoție facilitează și influentează fiziologia corpului uman pentru o anumită reacție.
Prima sesiune in procesul de terapie prin joc a copilului este intalnirea cu parintii. Copilul nu este prezent la aceasta intalnire tocmai pentru a fi protejat si a nu intra in contact cu o serie de teme emotionale ale parintilor, care ajung la terapie in momentul in care apar multe frustrari si neputinte sau sunt la ”capatul rabdarii”. Este clar ca aceste aspecte vor iesi la iveala in intalnirea initiala si atunci copilul este cel mai bine sa ramana in afara acestei sesiuni.
Comportamentul copilului în primii ani de viață abundă de manifestări emoționale puternice și intense în legătură cu mediul, dar și în relațiile care le dezvoltă cu oamenii din jurul său. În această perioadă emoțiile copilului au un puternic caracter situațional, instabil și prezintă de multe ori componente fizice sau fiziologice. În jurul vârstei de 18 luni dinamica afectivă este devine mai bogată si variată, iar prin expunerea la mediu copilul începe să aibă preferințe și o nevoie mai mare de protecție și afecțiune din partea părinților și mai ales din partea figurii primare de atașament (care de obicei este mama, dar poate fi și o altă persoană cu care copilul petrece mult timp).
Dezvoltarea motricității grosiere este esențială pentru a susține și integra celelalte părți din tabloul formării neuropsihice a unui copil.
În perioada dintre doi și trei ani cel mai important element care se dezvoltă este limbajul.
În această etapă a dezvoltării copilului, atenția și memoria sunt două aspecte ce se evidențiază prin faptul că ambele capătă stabilitatea și claritate.
Eu sunt Cătălina Laura Nuțu. Sunt psiholog clinician autonom și psihoterapeut în formare în Terapia prin joc și dramaterapie. In 2014 am pornit pe acest drum si continui sa ma dezvolt in acest domeniu. Te astept cu drag la cabinetul meu din str. Brasov nr. 25L bl. C1 ap. 04, situat in cartierul Drumul Taberei.