Limba și limbajul sunt instrumente necesare în comunicare, în povestirea evenimentelor sau amintirilor din trecut și anticiparea celor din viitor.
Limbajul este foarte important pentru că poate să aducă sens și semnificație realității percepute, ajută și susține la construirea de planuri și scopuri și nu în ultimul rând este un mod de a ne comunica experiența emoțională.
În ceea ce privește tipul tulburărilor de limbaj ele pot fi:
- tulburări de vorbire care se referă la abilitatea de articulare corectă, tulburări de voce, tulburări de ritm și fluență;
- tulburări de limbaj se referă la limbajului expresiv, limbajul receptiv, tulburări care rezultă în urma unor accidente vasculare cerebrale, afazie;
- tulburări de limbaj și comunicare cauzate de dizabilități auditive;
Ședințele de logopedie se bazează pe jocuri și exerciții atractive și amuzante care să stimuleze participarea copilului și comunicarea expresivă astfel încât interacțiunea să ducă la corectarea pronunției sau a altor tulburări de limbaj.
Procesul de intervenție terapeutică va începe după o evaluare a pronunției copilului sau o evaluare a dezvoltării limbajului, în funcție de fiecare caz în parte, evaluarea va avea puncte specifice. După evaluare se va realiza un plan de intervenție bazat pe aspectele de la care se poate porni intervenția și scopul acesteia. Logopedia poate îmbunătăți comunicarea și poate servi la dobândirea sau consolidarea încrederii în sine, aspect foarte important în dezvoltarea armonioasă a copilului.
Implicarea părintelui este un alt aspect important pentru rezultatele procesului de intervenție logopedică. Este demonstrat că acei copii ai căror părinți s-au implicat în terapie au avut rezultate mai rapide și stabile. De asemenea alte lucruri care pot influența nivelul rezultatelor intervenției sunt legate de vârsta copilului, tipul și severitatea tulburării de vorbire, frecvența ședințelor de logopedie, existența unor afecțiuni medicale.