Dezvoltarea motricității grosiere este esențială pentru a susține și integra celelalte părți din tabloul formării neuropsihice a unui copil.
Motricitatea grosieră se referă în ansamblul ei la capacitatea copilului de a-și mobiliza și controla mușchii mari ai corpului cu scopul realizării unei mișcări sau a unor succesiuni de mișcare. Voi prezenta pe baza criteriului vârstei dezvoltării neuropsihice a copilului care sunt principalele aspecte de care să ținem cont într-un anumit interval cronologic.
În intervalul cuprins între un an și jumătate (18 de luni) și trei ani (36 de luni) copilul prezintă următoarele abilități:
- Merge și poate alerga cu ușurință schimbând ritmul și direcția.
- Se deplasează dintr-un loc în altul având în mână diverse obiecte.
- Se poate urca și coborî din pat.
- Poate sări pe loc și poate împinge obiect.
- Lovește și aruncă mingea.
- Poate urca scările fără alternarea picioarelor și fără ajutor.
- Este curios cu privire la mișcările noi și este dornic să le încerce fără ajutorul adultului.
- Se implică cu mult entuziasm în jocuri fizice și dansuri.
Dezvoltarea motricității grosieră aduce numeroase beneficii copilului. În primul rând corpul fizic este dezvoltat armonios și sănătos ceea ce duce la stare de bine și dorință de explorare a mediului. Capacitatea organismului de a face față provocărilor externe este bună și astfel reglarea emoțională este susținută. Mișcarea creează oportunități noi de învățare și deschidere socială, lucru ce contribuie la dezvoltarea limbajului și abilităților sociale. Există cercetări care evidențiază legătura puternică între nivelul de dezvoltare a motricității grosiere și nivelul de dezvoltarea al limbajului. S-a constat faptul că acei copii care prezintă abilități reduse în această arie au și întârziere în dezvoltarea limbajului.
Surse:
Preda, V. et al. (2011). Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului. București: Editura DPH.
https://www.revistadeautism.ro/21-02-2016-problemele-motrice-timpurii-sunt-relationate-cu-insusirea-intarziata-a-limbajului-in-autism/