În perioada 3- 4 ani dezvoltarea psihologică a copilului presupune o evoluție pregnantă în dezvoltarea limbajului expresiv și în același timp dezvoltarea cognitivă, capacitatea de înțelegere și de transmitere a informațiilor. În acest interval copilul este capabil să îi explice părintelui ce s-a întâmplat cât el nu a fost prezent.
Capacitatea de înțelegere se reflectă în:
înțelegerea prepozițiilor de tipul: pe, în, sub, lângă, între;
înțelege și execută instrucții complexe: ”Ia șervețelul, șterge masa și apoi aruncă la coș.” sau ”Mergi să îți iei tricoul din camera ta și ne vedem la mașina.”;
înțelege majoritatea întrebărilor care se referă la rutina zilnică;
este curios cu privire la funcționalitatea obiectelor și pune întrebări pe această tema;
răspunde la nume și vine în altă cameră când este strigat pe nume;
Vorbirea și comunicarea presupun:
pune întrebări din ce în ce mai complexe din punct de vedere logic;
răspunde întrebărilor care se adresează gândirii critice, de tipul : ”Ești răcit?”;
folosește câteva pronume în mod constant;
folosește constant propoziții din trei cuvinte;
limbajul său este înțeles de către un necunoscut în proporție de 75%;
vocabularul cuprinde în jur de 1.500 de cuvinte;
poate aștepta rândul și poate coopera în cadrul unui joc;
Din punctul de vedere al dezvoltării orale copilul are complet dezvoltate abilitățile de hrănire ceea ce înseamnă că un copil se poate alimenta cu diverse texturi și ustensile.