Jocul este o activitate voluntara si motivata prin ea insasi si are la baza flexibilitatea si alegerea. Acesta implica sinele fizic, mental si emotional al copilului in exprimarea creativa. Jocul ofera o modalitate de exprimare a gandurilor si senzatiilor, explorare a relatiilor, intelegerea experientelor, dezvaluirea dorintelor si dezvoltarea strategiilor de a face fata. Dinamica exprimarii si mijlocul de comunicare sunt diferite in cazul copiilor, dar ceea ce exprima ei (frica, furie, frustrare, multumire) este similar cu ce manifesta adultii. Copiii pot intamplina dificultati in a descrie verbal experientele pe care le-au parcurs sau ceea ce au simtit, insa isi pot revela senzatiile interne prin intermediul jucariilor, miscarilor, materialelor pe care le aleg, prin ceea ce fac cu ele si ceea ce le fac lor, prin povestile pe care le manifesta.
Jocul este limbajul simbolic de exprimare de sine al copilului si poate revela cea ce a experimentat copilul, reactii la ceea ce a fost experimentat, senzatii cu privire la ce a fost experimentat, ce viseaza, doreste sau are nevoie copilul si perceptia de sine a copilului.
” Terapia prin joc este definita drept o relatie interpersonala dinamica intre un copil (sau o persoana de orice varsta) si un terapeut cu pregatire in terapia prin joc care ofera materiale alese de joc si faciliteaza dezvoltarea unei relatii sigure pentru ca acesta sa-si poate exprima si explora pe deplin sinele (emotii, ganduri, experiente si comportamente) prin joc, mediul natural de comunicare al copilului, in scopul cresterii si dezvoltarii optime.” In concordanta cu teoria si terapia centrata pe persoana (Rogers,1951), elementul esential al acestei defintii este focalizarea asupra relatiei.
Ceea ce este cel mai important este ca in terapia prin joc, copilul poate repeta experientele trecute, pe care le asimileaza in noi perceptii, iar in acest mod se redescopera in continuu pe sine, corectandu-si imaginea de sine, atat cat poate si cat trebuie.
In terapia prin joc, oricare ar fi motivul apelarii la ea, terapeutul are oportunitatea de a experimenta si aborda in mod activ respectiva problema in experienta imediata a copilului.
Landreth, G. L. (2017), Terapia prin joc. Arta relationarii, Editura For You, Bucuresti.